I måndags (del 1)

Posted in Allmänt
on 16 april 2008

Så var jag tvungen att bege mig till Sparbanken här i Köping (Västra Mälardalens Sparbank), detta var första gången på mycket, mycket länge som jag klev över deras trösklar (däremot så använder jag deras tjänster via Internet ofta). Som vanligt så såg det inte ut som sist, undrar hur ofta de bygger om egentligen? Strunt samma, jag tog mig en kölapp och satt mig på en ledig plats för att vänta på min tur.


Det var 18 stycken före mig och jag tänkte att nu får jag väl vänta en ca. 15 minuter. Men efter 25 minuter så väntade jag fortfarande och de fylldes hela tiden på med mer folk som tog en kölapp och började vänta. Det kom mer personal till de fyra kassorna men det var visst bara för att byta av de två som arbetade, så största delen av tiden så var de bara två som betjänade.

Det tog 32 minuter innan det blev min tur, ärligt talat jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, varför inte ha alla kassor igång när det var så mycket kunder i banken. Jag såg personal som knappade på datorer i bakgrunden kunde de inte hjäpla till? Eller är så att det bara kan/får göra sina egna uppgifter?

Men jag är ju inte direkt stamkund inne på banken så jag tänkte att detta kanske var någon tillfällig anstormning, men när jag har hört mig för så visar de sig att det är tvärt om; man ska alltså inte ha bråttom om man vill bli betjänad på denna bank. Detta är inte på något sätt klander till de som arbetar i kundtjänst för de gör nog sitt jobb så gott de kan men de som ansvarar för hur mycket peronal som ska finnas till hands, bu på er.

Är inte banker en serviceinrättning och visst måste de veta i snitt hur lång tid i snitt en kund behöver hjälp och se till att tillhandahålla tillräckligt med personal?

You may also like